Op dinsdagavond 7 februari 2016 merkte minister-president mark Rutte op dat het overheidsbeleid ten aanzien van  de aardbevingsproblematiek in Groningen netjes was en dat er veel geld naar toe ging. Als reactie op dit interview stuurde het platform onderstaande brief naar de premier. Deze brief is onderkend door diverse leden van het platform.

De inhoud van de brief staat hieronder integraal weergegeven:

De Minister-president
Minister van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA Den Haag

Groningen, 8 februari 2017

Geachte premier Rutte,

U wilt graag premier van alle Nederlanders zijn. Dat zou impliceren dat u ook de premier van de Groningers wilt zijn. Helaas hebben we daar in Groningen de afgelopen jaren weinig van gemerkt. We horen mensen zeggen:

“Onze premier, hij gaat daar wel naar Parijs, loopt ie voorop daar in die stoet, maar hij is hier in het Noorden nog geen een keer geweest, met die hele aardbevingsgebeuren niet, nou ik, dat vind ik triest.”

Zeker, in 2013, toen het allemaal begon, heeft u overleg gevoerd met de Commissaris van de Koning en bestuurders. Maar wanneer hebben bewoners van Groningen met u kunnen spreken?

In Jinek zegt u: “Er gaat echt heel veel geld heen. Volgens mij doen we dat netjes”. Zeker er wordt veel geld geïnvesteerd, maar het wordt niet netjes gedaan. Als het wel netjes zou gebeuren, dan zou het niet zo veel geld kosten. Het proces van schade taxeren geeft blijk van een overheid die haar burgers niet vertrouwt. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de politiek hier wantrouwen oogst. U zegt ook: “En als er op een gegeven moment meer geld nodig is, dan gaan we daar weer naar kijken. Maar volgens ons is dat nu niet het probleem.’’ Het probleem is echter dat het geld niet op de  juiste manier wordt ingezet, omdat het gaat zitten in taxatie en overheadkosten en niet in stenen, cement en funderingen. Sterker nog, wij nemen waar dat geld niet zelden als splijtzwam werkt: wanneer de een schade ruimhartiger vergoed krijgt dan de ander. Wanneer dorpsgemeenschappen verdeeld raken over de vraag hoe geld voor de leefbaarheid het beste ingezet kan worden.

Uw stelling wekt de suggestie dat Groningers ontevreden zijn met wat hen toegeschoven wordt. Daarmee doet u de Groningers tekort. Het punt is dat de gevolgen van de aardbevingen ondertussen veel verstrekkender zijn dan alleen scheuren in muren en dijken. De samenleving raakt verscheurd door tegengestelde belangen. Om nog maar te zwijgen over aanslag op het sociaal kapitaal, omdat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld. Dat is niet alleen een probleem voor Groningen, dat is ook

een probleem voor uw regering. U wilt graag dat mensen zich inzetten voor de samenleving, vrijwilligerswerk doen en mantelzorg verlenen. Maar wanneer mensen al veel tijd en energie kwijt zijn aan het schadeproces en het ontruimen, schoonmaken en weer inrichten van hun huis  en hun vrije dagen op moeten nemen om taxateurs en aannemers binnen te laten, kunnen ze dat niet meer buitenshuis inzetten. Terwijl gemeenschapsvorming nu belangrijker is dan ooit.

In 2016 heeft u hier in Groningen het vrijheidsvuur ontstoken, wanneer kunnen mensen hier weer vrij van zorgen en angst leven? Wij betreuren het dat u tijdens het Noordelijk lijsttrekkersdebat op 8 februari geen acte de présence geeft. Daarom nodigen wij u uit om nog voor de verkiezingen, als premier van alle Nederlanders, naar Groningen te komen. Om met eigen ogen te zien hoe het Groninger land wordt mishandeld, hoe bij bewoners frustratie, teleurstelling, machteloosheid en vechtlust om de voorrang strijden. En vooral om uw betrokkenheid te tonen, want daar zitten mensen op te wachten.

Namens het Platform Kerk en Aardbeving,

Jacobine Gelderloos, Onderzoeker Kerken en leefbaarheid

Protestants Theologische Universiteit

Oude Ebbingestraat 25,